Projekt realizowany w Instytucie Elektroniki Politechniki Łódzkiej w latach 2004-2007, finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Informatyzacji.
Strona domowa - Projekt systemu - Obszary badań - Informacje medialne - Publikacje i prezentacje - Jednostki współpracujące - Inne strony internetowe - Logowanie - Projekt rozwojowy -
Projekt systemuUkład prezentacji dźwiękowej

Udźwiękowienie obiektów

ZW idei odwzorowania trójwymiarowej sceny wizyjnej na przestrzeń dźwiękową oparto się na tzw. teorii strumieni dźwiękowych Bergmana, której podstawowe postulaty mówią że:

Na podstawie tych praw percepcji sceny dźwiękowej przyjęto następujące hipotezy badawcze:

Elementy sceny podlegające kodowaniu dźwiękowemu:

Przykład:
Kodowanie dźwiękowe odległości i wielkości obiektu:
Z rzeczywistą wielkością obiektu (a nie jego obrazem) jest związana częstotliwość podstawowa strumienia dźwięku reprezentującego ten obiekt. Natężenie dźwięku od obiektu maleje z kwadratem jego odległości od obserwatora. Zatem częstotliwość dźwięków związanych z obiektami B i C jest taka sama, a dźwięk od obiektu C będzie prezentowany jako głośniejszy niż dźwięk od obiektu B o tej samej rzeczywistej wielkości co obiekt C.

Obraz sceny trójwymiarowej: obiekty sceny A, B i C wytwarzają strumienie dźwiękowe o parametrach zależnych od ich wielkości i ich położenia względem obserwatora.

 
Kontakt