Udźwiękowienie obiektów
ZW idei odwzorowania trójwymiarowej sceny wizyjnej na przestrzeń dźwiękową oparto się na tzw. teorii strumieni dźwiękowych Bergmana, której podstawowe postulaty mówią że:
Na podstawie tych praw percepcji sceny dźwiękowej przyjęto następujące hipotezy badawcze:
Elementy sceny podlegające kodowaniu dźwiękowemu:
Przykład:
Kodowanie dźwiękowe odległości i wielkości obiektu:
Z rzeczywistą wielkością obiektu (a nie jego obrazem) jest związana częstotliwość podstawowa strumienia dźwięku reprezentującego ten obiekt. Natężenie dźwięku od obiektu maleje z kwadratem jego odległości od obserwatora. Zatem częstotliwość dźwięków związanych z obiektami B i C jest taka sama, a dźwięk od obiektu C będzie prezentowany jako głośniejszy niż dźwięk od obiektu B o tej samej rzeczywistej wielkości co obiekt C.
Obraz sceny trójwymiarowej: obiekty sceny A, B i C wytwarzają strumienie dźwiękowe o parametrach zależnych od ich wielkości i ich położenia względem obserwatora.