Prezentacja przestrzenna dźwięków
Obiekty udźwiękowiane wg opisanego schematu należy zlokalizować w konkretnych miejscach sceny trójwymiarowej, tj. nie tylko w płaszczyźnie poziomej (jak w systemach stereofonicznych) ale również w miejscach sceny znajdujących powyżej oraz poniżej obserwatora. Wytworzenie w słuchawkach takiej przestrzennej sceny dźwiękowej wymaga pomiaru indywidualnych, kierunkowych charakterystyk akustycznych głowy słuchacza (ang. Head Related Transfer Functions - HRTF). System taki wykonano we współpracy z Zakładem Akustyki Politechniki Wrocławskiej i zainstalowano w komorze bezechowej znajdującej się na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej.
Pomiar kierunkowych charakterystyk akustycznych głowy w komorze bezechowej.
Kierunkowe charakterystyki akustyczne głowy uzyskane z pomiaru są przedstawiane za pomocą zbioru filtrów cyfrowych (ang. Head Related Impulse Response - HRIR) oddzielnie dla ucha lewego i prawego. Z każdą lokalizacją przestrzenną źródła dźwięku (kątów azymutu q i elewacji d) są związane konkretne filtry: HRIRL(q,d), HRIRR(q,d).
Biegunowy układ współrzędnych do określania lokalizacji źródła dźwięku względem odbiorcy.
Idea wytwarzania trójwymiarowej sceny dźwiękowej w słuchawkach (obrazowanie dźwiękowe ruchomego obiektu sceny wymaga dynamicznej alokacji filtrów HRIR, zależnie od chwilowego położenia przestrzennego obiektu względem obserwatora).