Proszę przestrzegać zasad zawartych w “Informacje dla dyplomantów przygotowujących dysertacje magisterskie”, opracowanie Sławomir Hausman, (IE PŁ 2007). Poniższe wskazówki są uzupełnieniem tego dokumentu.
Uwaga: tytuł pracy oraz tytuł w wersji angielskiej muszą być zgodne z tytułami zgłoszonymi na karcie wyboru pracy!
Niezbędne dokumenty, załączniki można znaleźć stronie Instytutu Elektroniki.
Treść pracy (p. 4) należy wydrukować dwustronnie. Przed złożeniem pracy z Instytutu Elektroniki należy pobrać okładki, pracę należy obłożyć (nie bindować) – aktualne wymagania – proszę spytać podczas pobierania okładek.
Zawartość pracy
- w pracy nie należy szczegółowo opisywać wykorzystanych narzędzi, np. struktury plików w projekcie (środowisko programistyczne tworzy ją automatyczne),
- nie należy kopiować dokumentacji, np. w przypadku systemu Android nie należy zamieszczać diagramu z cyklem życia aktywności (jest przecież w dokumentacji, którą cytujemy), szczególnie, jak nasza aplikacja i tak nie spełnia wymogów związanych z obsługą zdarzeń związanych z cyklem życia aplikacji:)
- w dzisiejszych czasach zamieszczanie zdjęcia telefonu w pracy inż. jest zbędne, chyba każdy wie, jak wygląda telefon. Oczywiście możemy zamieścić zdjęcia telefonu z uruchomioną naszą aplikacją, szczególnie jeśli chcemy coś pokazać istotnego (np. wynik działania aplikacji w terenie)
Uwagi stylistyczne:
- należy unikać stylu pierwszej osoby, wskazane są zwroty bezosobowe (W pracy omówiono…),
- należy unikać przekazywania bezpośredniej informacji o swoim doświadczeniu (np.
od X lat zajmuję się tematyką związaną z moją pracą), swoje doświadczenie należy wykazać poprzez: obiektywne komentarze, dyskusję uzyskanych wyników, dyskusję doboru technologii do postawionego zadania oraz uniwersalność i możliwości rozbudowy projektu, - jeśli w pracy występuje wiele skrótów, warto zamieścić dodatek wyjaśniający ich znaczenie z krótkim opisem,
Odnośniki do literatury:
- jeśli w pracy zamieszczamy jakieś informacje statystyczne (np. podział rynku urządzeń mobilnych), należy zawsze zamieścić źródło oraz informacje o czasie, którego te dane dotyczą – np. W tabeli zamieszczono podział rynku urządzeń mobilnych w 2 kwartale 2010 roku [1].
- jeśli, np. uzasadniając dobór elementów, podajemy w pracy parametry, należy wskazać, skąd pochodzą te informacje, np. Układ umożliwia transmisję z szybkością …. i posiada interfejs … [2].
Odnośniki do rysunków, tabel itp.:
- do każdego obrazka/tabeli powinien być odnośnik w tekście. Nie można wstawić rysunku bez powoływania się na niego w tekście,
- należy unikać sformułowań
na powyższym rysunku,na rysunku poniżej,rysunek przedstawiaitp. Prawidłowo: Na rysunku 12 pokazano…, Szczególną uwagę należy zwrócić na sposób podłączenia rezystora (Rys. 4). - jeśli rysunek/tabela nie jest naszego autorstwa, należy podać, skąd został pobrany. Można to zrobić w formie przypisu, lub podając potrzebną informację w nawiasie, np. Rys. 2 Logo Politechniki Łódzkiej (źródło: www.p.lodz.pl). Jeśli rysunek pochodzi ze strony/publikacji, która jest cytowana w pracy, można podać jako źródło referencję do publikacji. np. Rys.3 Wynik działania algorytmu detekcji konturów [1].
- jeśli rysunek jest robiony na podstawie jakiegoś innego rysunku, podajemy (na podstawie: ….)
- kody źródłowe: należy unikać dłuższych kodów źródłowych. Jeśli istnieje potrzeba zamieszczenia fragmentu kodu źródłowego, rezultatu zwracanego np. z serwera itp. należy zastosować czcionkę Courier, usunąć interlinię oraz fragment kodu podpisać np. w postaci: Listing X. Rezultat zwracany na zapytanie z serwera… . Odwołanie w tekście pracy: np. na listingu 1 pokazano…
Tytuły rozdziałów/podrozdziałów
- każdy rozdział powinien zaczynać się od nowej strony – sugerowana liczba rozdziałów w pracy 5-7,
- tytuły podrozdziałów/rozdziałów powinny informować czytelnika czego dotyczy dany fragment tekstu, np. zamiast “
Część teoretyczna” lepiej napisać “Metody rekonstrukcji sceny na podstawie informacji obrazowych”, zamiast “Przegląd podobnych rozwiązań” -> “Przegląd metod detekcji podłoża w scenie”
Wskazówki edycyjne:
a) ogólne:
- krótkie, jednoliterowe wyrazy, należy przenieść do nowej linii (tzw. twarda spacja, w MS Word: Ctrl + Shift + Spacja) (tylko język polski)
- treść akapitów należy wyjustować,
- przed oddaniem pracy należy sprawdzić, czy nie ma błędów ortograficznych
- spis treści powinien być zgodny z tytułami rozdziałów i podrozdziałów pracy
b) schematy układów elektronicznych:
- schematy powinny być czytelne, w razie potrzeby można wydzielić obwody w schemacie (np. sekcja zasilania, sekcja wykonawcza) i zamieścić je osobno
- nie nakładać oznaczeń tekstowych na symbole,
- należy zamieścić wartości elementów (rezystorów, kondensatorów itp.) w schematach,
c) Warto rozważyć wykorzystanie środowiska LaTeX do składu pracy. Pomimo większej, niż w przypadku edytorów WYSWIG, pracy wejścia, nanoszenie poprawek w postaci zmiany rozdziałów, podrozdziałów, dodawania nowych rysunków, równań, budowanie spisów treści, indeksów, definicji itp. to czysta przyjemność…
Cytowania
– odnośnik do literatury stawiamy zawsze przed znakiem interpunkcyjnym, tak jak w przykładzie [1]. (a nie: tak jak w przykładzie.[1])
– w przypadku cytowania książek należy podać pełne dane: autorzy, tytuł, wydawnictwo, data wydania, itp.
– cytowanie “linków”:
[2] Witryna internetowa producenta aplikacji udźwiękawiających przeznaczonych dla telefonów komórkowych: http://www.codefactory.es/en/ (strona dostępna 14.04.2012 r.)
Inne wskazówki:
Sławomir Hausman, “Informacje dla dyplomantów przygotowujących dysertacje magisterskie”, http://www.eletel.p.lodz.pl/docs/dyplomy/inf_sh_2007.pdf (strona dostępna 14.04.2012 r.)