Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Magda Bocheńska

Synteza dźwięku przestrzennego na platformie procesora sygnałowego


Synthesis of spatial audio on a DSP platform


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Paweł Pełczyński
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Michał Bujacz

Praca dyplomowa IFE - MSc obroniona 2011-10-10
Streszczenie pracy dyplomowej:
Postrzeganie dźwięku jako umiejscowionego w przestrzeni jest wynikiem odbić i załamań, którym ulegają fale dźwiękowe. Odbicia i załamania fal od tułowia, głowy i małżowiny usznej zmieniają charakterystyki fal dźwiękowych, a w związku z tym dokonują filtracji dźwięku, możliwej do opisania za pomocą tzw. funkcji transmitancji akustycznej głowy (ang. HeadRelated Transfer Functions). Dzięki temu zjawisku, sygnał docierający do mózgu zawiera zakodowane informacje o lokalizacji źródła dźwięku. Synteza dźwięku przestrzennego polega na zaprojektowaniu cyfrowych filtrów o skończonej odpowiedzi impulsowej, które będą w odpowiedni sposób przetwarzać zadane próbki, a następnie odtworzeniu przetworzonego już w ten sposób dźwięku. Zastosowanie funkcji HRTF, zależnych od budowy ciała, da słuchaczowi wrażenie przestrzenności słyszanego dźwięku, tak jakby był on filtrowany przez środowisko w naturalny sposób. Celem poniższej pracy było uzyskanie satysfakcjonujących wyników filtracji dowolnego dźwięku przy pomocy programu działającego na dedykowanym procesorze sygnałowym. W pracy zostaną przedstawione wady i zalety stosowanych rozwiązań syntezy dźwięku przestrzennego wraz z wynikami testów programu napisanego w ramach projektu. Opisane zostaną również parametry procesora sygnałowego Texas Instruments, wykorzystanego do implementacji programu.
Abstract:
The following thesis covers the research and development of the project on digital synthesis of spatial audio on a DSP platform. The principles of the perception of sound spatiality, together with biological and physical background, will be given in order to ensure the right understanding of this phenomenon. It is already proven that the impression of spatiality stems from the reflections, that sound waves undergo while traversing the air on their way to reach the inner ear; it is therefore possible to adapt the concept of Head-Related Transfer Functions in order to realise a system for 3-D audio reproduction. The reader will be provided with the discussion on the advantages and disadvantages of such system. The thesis concentrates on giving the outcome of experiments performed using the program written for the aim of the thesis, operating on a DSP microprocessor produced by Texas Instruments. Thanks to the software elaborated deliberately for the digital processing of audio signal, it was possible to observe and analyse different subjective features of the approach. It is concluded that while handling the applications that need to implement the impression of sound spatiality, the HRTF can be successfully used on external DSP devices.