Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Mateusz Adamczyk

Inwertor do zasilania przewodów elektroluminescencyjnych do zastosowań motoryzacyjnych


Electroluminescent inverter for automotive applications


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Paweł Poryzała
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Krzysztof Tomalczyk

Praca dyplomowa inżynierska obroniona 2021-10-20
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem pracy inżynierskiej było zaprojektowanie i realizacja układu inwertora zasilającego przewody elektroluminescencyjne bezpośrednio z instalacji pojazdu samochodowego. Urządzenie oparte jest na scalonym generatorze sygnału CD4047BE. Częstotliwość generowanego sygnału jest zależna od dwu elementów pasywnych: rezystora i kondensatora podłączonych do wyprowadzeń układu scalonego. Regulacja jasności świecenia podłączonego do inwertora przewodu elektroluminescencyjnego odbywa się poprzez zmianę częstotliwości pracy generatora w ściśle zdefiniowanym zakresie. Zakres ten dobrano w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy źródła światła. W układzie przewidziano dwa sposoby regulacji jasności: automatyczny oraz manualny. W obu trybach pracy regulacja ta modyfikuje wartość rezystancji podłączonej do generatora. W pierwszym przypadku jasność przewodu definiowana jest w oparciu o wartość fotorezystora, który zmienia swoją rezystancję wraz ze zmianą oświetlenia. Drugą opcją jest możliwość manualnej nastawy żądanej jasności za pomocą potencjometru. Działanie zaprojektowanego inwertora zostało w pierwszej fazie symulowane komputerowo, a następnie układ został zrealizowany fizycznie i przetestowany. Wszystkie założenia projektowe poczynione na początku projektu zostały zrealizowane, co potwierdzono odpowiednimi pomiarami. W aktualnej wersji zaprojektowane urządzenie zasila przewody elektroluminescencyjne o długości do 5m. Słowa kluczowe: inwertor, CD4047, elektronika samochodowa, zasilanie przewodów elektroluminescencyjnych.
Abstract:
The aim of the thesis was to design, assemble and test an inverter system to power electroluminescent wires directly from the installation of a motor vehicle. The device is based on the CD4047BE integrated signal generator. The frequency of the generated signal depends on two passive elements: a resistor and a capacitor connected directly to the pins of the IC. The brightness control of the electroluminescent wire connected to the inverter is performed by changing the frequency of the generator within a strictly defined range. This range was selected in order to ensure appropriate operating conditions of the light source. The circuit provides two modes of brightness adjustment: automatic and manual. In both modes, the regulation modifies the value of the resistance connected to the generator. In the first case, the brightness of the wire is defined based on the value of the photoresistor, which changes its resistance with the change of light. The second option is the possibility to manually set the desired brightness using a potentiometer. The operation of the designed inverter was first computer simulated and then the system was physically implemented and tested. All design assumptions made at the beginning of the project have been fulfilled, which was confirmed by appropriate measurements. In the current version the designed device powers electroluminescent wires up to 5m long. Key words: inwerter, CD4047BE, car electronics, power supply for electroluminescent cables