Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Krystian Sierota

Układ elektroniczny do sterowania łodzi napędzanej silnikiem spalinowym


Electronic system for controlling a boat driven by an internal combustion engine


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Przemysław Barański
Praca dyplomowa inżynierska obroniona 2018-07-05
Streszczenie pracy dyplomowej:
Niniejsza praca prezentuje układ zdalnego sterowania łodzią z silnikiem spalinowym oraz rozwiązania konkretnych problemów związanych z jego implementacją. Zaprojektowany i wykonany został układ znajdujący się w łodzi oraz pilot zdalnego sterowania. Głównym celem układów było sterowanie kierunkiem łodzi oraz jej prędkością. Układy zostały rozszerzone o kilka przydatnych i niezbędnych funkcjonalności. Pilot zyskał alfanumeryczny wyświetlacz LCD, który wyświetla takie informację jak temperatura cieczy chłodzącej silnik oraz temperatura wnętrza kadłuba, ilość paliwa w zbiorniku, napięcie zasilania łodzi i pilota, prędkość obrotowa śruby napędowej oraz moc pracy pompy cieczy chłodzącej wyrażoną w procentach. Łódka natomiast została wyposażona w oświetlenie LED, czujnik obrotów śruby napędowej oraz układ chłodzenia wodnego. Nadajnik i odbiornik komunikują się drogą radiową z wykorzystaniem częstotliwości nośnej 868MHz oraz cyfrowej modulacji FSK. Zasadniczą częścią układów nadajnika i odbiornika jest ośmiobitowy mikrokontroler firmy Atmel z serii AVR – ATMega32. W pracy zaprezentowano wyniki pomiarów oraz kierunki przyszłego rozwoju.
Abstract:
This work presents the remote control of a boat with an internal combustion engine and solutions to specific problems associated with its implementation. Designed and built in the boat and remote control. The main purpose of the systems was to control the direction of the boat and its speed. The control system has been equipped with some useful and necessary functionality. The pilot has acquired an alphanumeric LCD display that displays information such as engine coolant temperature and hull interior temperature, fuel tank volume, boat and pilot supply voltage, propeller speed, and cooling pump power in percent. The boat was equipped with LED lighting, propeller rotation sensor and water cooling system. Transmitter and receiver communicate via radio using 868MHz carrier frequency and digital FSK modulation. The basic part of the transmitter and receiver is the Atmel 8-bit microcontroller at AVR - ATMega32. The results of the measurements and directions of future development are presented.